טיפול פליאטיבי 07.12.2023

השפעת מגיפת הקורונה על ילדים בטיפול פליאטיבי

מחקר שנערך על ילדים המקבלים טיפול פליאטיבי ונדבקו בנגיף הקורונה הדגים כי מרביתם סבלו ממחלה קלה יחסית. עם זאת, מספר מקרים נזקקו לאשפוז, כולל ביחידה לטיפול נמרץ

ילד באשפוז. אילוסטרציה

עד כה נערכו מחקרים אשר תיארו את גורמי הסיכון לקורונה חמורה בילדים, ביניהם תחלואה נלווית. עם זאת, חסר מידע בכל הנוגע למהלך המחלה בילדים הסובלים ממצבים מגבילי חיים. במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת Palliative medicine מטרת החוקרים היתה לתאר את השפעת התחלואה בקורונה בילדים המקבלים טיפול פליאטיבי בשל מצבים מגבילי חיים.

לצורך כך, החוקרים ערכו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי אשר כלל שבעה מתוך 24 המרכזים לטיפול פליאטיבי בילדים שהוזמנו. החוקרים ערכו אנליזה על רשומותיהם הרפואיות של ילדים המקבלים טיפול פליאטיבי ואובחנו עם מחלת הקורונה (בתקופה שבין חודש ינואר 2020-אפריל 2022). לצורך הערכת חומרת מחלת הקורונה, החוקרים השתמשו ב-WHO Clinical Progression Scale.

במסגרת המחקר נאספו רשומותיהם של 60 חולי קורונה בגילאים 0.24 עד 21.6 שנים (ממוצע (סטיית תקן) 9.8 (6.6)). הקבוצה הגדולה ביותר של חולי קורונה היתה ילדים עם מומים מולדים והפרעות כרומוזומליות (42%); הביטוי השכיח ביותר היה חום (85%). זיהום חיידקי מקביל אומת ב-17 (28%) ילדים.

15 (25%) ילדים נזקקו לאשפוז, כולל ארבעה שאושפזו ביחידה לטיפול נמרץ. מחלת קורונה קלה זוהתה בקרב 44 (73%) ילדים, בינונית ב-11 (18%), חמורה בשלושה (5%) וכן אירעו שני מקרי תמותה (3%). שישה מתוך 20 הילדים העומדים בקריטריונים חוסנו נגד הנגיף SARS-CoV-2 וכך גם 16 אמהות ואבות.

לסיכום, ממצאי המחקר מדגימים כי בקרב אוכלוסיית המחקר, ההתייצגות הראשונית של מחלת הקורונה היתה קלה בעיקרה. עם זאת, החוקרים מציינים כי גודל המדגם הקטן מונע מסקנות סופיות בנושא.

עוד מציינים החוקרים כי בכל הנוגע לילדים המקבלים טיפול פליאטיבי, יש צורך באיתור תכנית מקדימה המתייחסת למחלת הקורונה, כגון עמדה המתייחסת לתמיכה במסגרת טיפול נמרץ. יש צורך במחקרים נוספים על מנת להגדיר את ההשפעות הקצרות וארוכות הטווח של מחלת הקורונה בקרב ילדים עם מצבים מגבילי חיים.

מקור:

Korzeniewska-Eksterowicz A, Brzezinska O, Dryja U, et al. COVID-19 in pediatric palliative care patients: Multicenter, retrospective cohort study. Palliative Medicine. 2023;0(0). doi:10.1177/02692163231206928

נושאים קשורים:  קורונה,  טיפול נמרץ ילדים,  חיסוני קורונה,  מומים מולדים,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו