אי ספיקת לב 12.04.2021

הקשר בין גורמי סיכון קרדיווסקולריים לסיכון לתתי סוגים של אי ספיקת לב בהמשך החיים  

מחקר מצא שפער לחצים סיסטולי-דיאסטולי גדול באמצע החיים קשור לאי ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור אך לא לאי ספיקת לב עם מקטע פליטה מונמך

אלקטרו קרדיוגרם (אילוסטרציה)
אלקטרו קרדיוגרם (אילוסטרציה)

טרם בוסס הקשר בספרות בין גורמי סיכון באמצע החיים ואי ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור/מונמך בהמשך החיים. במחקר זה ביקשו החוקרים לקבוע את הקשר בין גורמי הסיכון לבין סוג אי ספיקת הלב בהמשך.

המידע במחקר התבסס על 4 מחקרי קוהורט בארה"ב (הסיכון לטרשת עורקים בקהילות, בריאות קרדיו-וסקולרית, בריאות, הזדקנות ומבנה גוף, המחקר המולטי אתני של טרשת עורקים). הנתונים אשר נלקחו בחשבון במחקר הם; גורמי סיכון לעליית BMI, לחץ דם סיסטולי ודיאסטולי, ליפופרוטאינים עם דחיסות נמוכה וגבוהה, ליפופרוטאינים של כולסטרול וגלוקוז החל מגיל 40.

האנליזה במחקר כללה חישוב של גורמי הסיכון (נלקח בחשבון זמן החשיפה לכל גורם סיכון) ובדיקת האסוציאציה בין כל גורם סיכון להתפתחות אי ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור או מונמך בהמשך.

בסה"כ נכללו במחקר 23,861 משתתפים (הגיל הממוצע בביקור הראשון היה 61.8 ±1 0.2 שנים; 56.6% מהמשתתפים היו נשים). זמן המערב הממוצע אחר כל משתתף היה 12 שנים. מתוך כלל המקרים נרשמו 3,666 מקרים של אי ספיקת לב, מתוכם ב-51% מהמקרים נמדד מקטע פליטה. 934 מהמקרים היו אי ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור ו-739 מהמקרים היו עם מקטע פליטה מונמך. לחץ דם סיסטולי גבוה באמצע החיים, כמו גם ריכוז נמוך של ליפופרוטאין כולסטרול בדחיסות גבוהה, היו באסוציאציה עם אי ספיקת לב עם מקטע פליטה מונמך. BMI, לחץ דם סיסטולי, פער לחצים סיסטולי-דיאסטולי (pulse pressure) וגלוקוז גבוהים באמצע החיים נמצאו באסוציאציה עם אי ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור. לאחר תקנון לחשיפות בהמשך החיים, נמצא שרק פער לחצים סיסטולי-דיאסטולי הוא גורם בלתי תלוי שנמצא באסוציאציה עם אי ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור.

לסיכום, חשיפות לגורמי סיכון שונים קשורות באופן דיפרנציאלי לאי ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור או מונמך בהמשך החיים. פער לחצים סיסטולי-דיאסטולי גדול באמצע החיים קשור לאי ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור בהמשך החיים, אך לא לאי ספיקת לב עם מקטע פליטה מונמך. זאת באופן בלתי תלוי לחשיפות נוספות בהמשך החיים.

מקור: 

Cohen LP, Vittinghoff E, Pletcher MJ, Allen NB, Shah SJ, Wilkins JT, et al. Association of Midlife Cardiovascular Risk Factors With the Risk of Heart Failure Subtypes Later in Life. J Card Fail [Internet]. 2021 Apr;27(4):435–44. 

נושאים קשורים:  מחקרים,  מקטע פליטה שמור,  תפקוד סיסטולי,  סיכון קרדיוווסקולרי
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו