המתת חסד 26.08.2020

על הקושי המשפטי בסיוע רפואי במוות לאנשים עם גידולים במוח

ככל שהגישה לסיוע במוות במצבי גסיסה הולכת ומתרחבת, כך עולה הצורך במחקר שיראה כיצד ליישם את החוקים ולהנחות חולים, משפחות וקלינאים בתהליך מורכב זה במדינות שונות

מוות, תמותה. אילוסטרציה

מספר המדינות שבהן סיוע במוות (assisted dying) הוא חוקי תחת שמות שונים (המתת חסד, סיוע רפואי במוות, מוות בכבוד וכו') גדל משמעותית בשנים האחרונות, ובהתאם אפשרות זו הופכת לזמינה ליותר מטופלים.

מרבית החוקים הקשורים בסיוע זה כוללים מגבלות על הזכאות לטיפול בהתאם לאבחנה סופנית ופרוגנוזה משוערת, כמו גם בקשה לאישורים מאנשי מקצוע שונים היכולים להעיד על יכולתם הקוגניטיבית והפסיכיאטרית של חולים המבקשים גישה לעזרה מסוג זה.

יש חוקים המחייבים יכולת של המטופלים "לנהל את עצמם" ולבצע את הפעולה בעצמם אך פירוט ההליכים משתנה בין מדינות ומצבים רפואיים. קביעות כאלו יכולות להיות מעורפלות ומאוד קשות ליישום ולבירור בחולים הסובלים ממצבים נוירולוגיים וגידולי מוח ראשוניים או גרורתיים.

כיום חסרים מחקרים קפדניים המנחים קלינאים כיצד ליישם קריטריונים משפטיים חשובים אלה על אוכלוסיית חולים מיוחדת ושכיחה זו. ככל שהגישה לסיוע במוות במצבי גסיסה הולכת ומתרחבת, כך עולה הצורך במחקר שיראה  כיצד ליישם את החוקים ולהנחות חולים, משפחות וקלינאים בתהליך מורכב זה.

מקור:

Isenberg-Grzeda, E., Sofie, K., Larrivee, E. J., & Graber, J. J. (2020). Legal assistance in dying for people with brain tumors. Annals of palliative medicine, apm-20-756. Advance online publication. https://doi.org/10.21037/apm-20-756.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן המוח,  סיוע רפואי במוות,  טיפול פליאטיבי,  המתת חסד
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
27.08.2020, 21:38

השאלה מדוע כתבה זו עוסקת רק בסוגית חולים נוירו- אונקולוגיים, ולא בכלל אוכלוסיית חולים סופניים , המבקשים להיפרד בכבוד מן העולם, משברור כי אפסה תקוותם. מדוע אין המערכת מתמודדת מול קיצור סבלם הבלתי ישוער הן של בעלי הענין החולים, והן של המשפחה הקורסת מול סבל יקיריהם.
מדוע אא לחוקק חוקים ולהתקין תקנות ראויים, וכמובן עם פיקוח ובקרות קפדניים, בכדי לקצר סבל ומכאוב של כל הנוגעים בדבר.
נכון כי מדינת דת אנו, אך אדם צריך להיות אדם לסופו, כמו גם זכויותיו על חייו. והמערכת חייבת לעזור למימוש ויישום החלטת האדם על גורלו.
כבוד האדם וחירותו- אמור לחול מרגע שאדם כשיר ועד לסופו. לא לחינם הגיעה מערכת החוק לתובנה ש''הולידה'' את היפכ''מ....הגיע הזמן לאפשר גם עזרה מעשית לקיצור הסוף המר.