המתת חסד 24.08.2020

המתת חסד וסיוע רפואי במוות (MAiD) בקנדה - איך זה עובד?

על ההיבטים המעשיים של יישום סיוע רפואי במוות (medical assistance in dying - MaiD) מאז שהתערבות זו הפכה לחוקית בקנדה בשנת 2016

הרופאים במאמר זה מתעדים כמה מההיבטים המעשיים של יישום סיוע רפואי במוות (medical assistance in dying - MaiD) מאז שהתערבות זו הפכה לחוקית בקנדה בשנת 2016.

אחוז מקרי המוות השנתיים בקנדה כתוצאה מ-MAiD משתנה באופן נרחב ונע בין פחות מ-0.5% באזורים מסוימים ליותר מ-5% באחרים. בסוף שנת 2019, כ-13,000 איש התאבדו בסיוע בקנדה (1.6% מכלל מקרי המוות). הגיל הממוצע היה 73 שנים, כאשר רוב היו חולים בסרטן (64%) ואחריהם חולים עם אי ספיקת איברים מערכתית בשלב הסופי (17%) ומחלה נוירולוגית (11%).

אמצעי ההגנה בחוק הקנדי כוללים שני עדים המחויבים לחתום על טופס בקשת המטופל, שני קלינאים עצמאיים המסכימים כי המטופל כשיר, תקופת המתנה של עשרה ימים לאחר קבלת הבקשה.

אף שהחוק הפלילי הוא פדרלי והוא חל בכל רחבי המדינה, שירותי הבריאות מנוהלים באופן פרובינציאלי וישנם מודלים רבים ושונים של MAiD. בחלק מהמחוזות יש מרשם רופא סטנדרטי למצב זה עם נהלים סטנדרטיים לטיפול במוות בעזרת רכזי טיפול מרכזיים התומכים בחולים ובקלינאים. זאת, בעוד במחוזות אחרים מצפים מספקים פרטיים לנהל את כל ההיבטים של מוות בסיוע.

ההליך והתרופות ניתנים ללא עלות למטופלים, אך נדרשו שנים עד שהספקים והקלינאים קיבלו תגמול עבור שירותים מסוג זה. בנוסף, הגישה לשירות היתה מוגבלת מאוד כיוון שישנם מעט מדי קלינאים המספקים את השירות (במיוחד באזורים כפריים), ואנשים רבים מתקשים לקבל מידע מדויק על התהליך.

מוסדות בריאות רבים בעלי רקע אמוני דתי (faith) ממשיכים לסרב לאפשר מוות בסיוע בתוך המתקנים שלהם, ולכן חולים המבקשים לקבל MAiD צריכים לעבור למקומות אחרים בשעות חייהם האחרונות.

פתרונות לבעיות אלה כללו פיתוח הכשרה ותמיכה רבה יותר לספקים ויצירת מרכזים מתאמים המספקים מידע ותמיכה לחולים לאורך התהליך. טלרפואה משמשת להערכת הזכאות בעת הצורך, במיוחד במהלך מגיפת COVID.

יש קווי דמיון בבעיות גישה לכל אפשרויות הטיפול בסוף החיים, כולל טיפול פליאטיבי והוספיסים למגורים. מערכות היחסים בין קלינאים המספקים עזרה במוות לבין מומחים בטיפול פליאטיבי משתנות, ודוגמאות קיימות בכל הקשת, בין קולגיאליות לבין עוינות. מצב זה משתפר לאט, ככל שנצבר ניסיון רב יותר בחולים שבוחרים למות בסיוע. כמו כן, התרבות הציבורית משתנה ככל שיש יותר שיחות על מוות.

מקור:

Wiebe E, Green S, Wiebe K. Medical assistance in dying (MAiD) in Canada: practical aspects for healthcare teams [published online ahead of print, 2020 Aug 10]. Ann Palliat Med. 2020;apm-19-681. doi:10.21037/apm-19-681

נושאים קשורים:  מחקרים,  מוות בסיוע,  המתת חסד,  סיוע רפואי במוות,  התאבדות בסיוע
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו