כאב כרוני 06.08.2019

קנאביס כתחליף למשככי כאבים במטופלים הסובלים מכאב כרוני

במחקר זה נמצא כי משתמשי קנאביס רפואי דיווחו כי הקנאביס החליף עבורם את השימוש במשככי כאבים. משתמשים אלו דיווחו כי סובלים לקנאביס פחות תופעות לוואי ומאפשר שליטה טובה יותר בכאב

כאב כרוני הינו בעיה נפוצה, יקרה ומאתגרת לטיפול. אנשים רבים עם כאב כרוני פונים לקנאביס כמקור אלטרנטיבי לניהול הכאב.

במחקר זה מדווחות תוצאות מסקר מקוון, אשר עדיין רץ ברשת. הסקר אוסף מידע ממשתמשי קנאביס רפואי הסובלים מכאב כרוני ברחבי המדינה (המחקר בוצע במישיגן, ארה"ב). נאסף מידע לגבי כיצד משפיע הקנאביס על ניהול הכאב, הבריאות והשימוש במשככי כאבים במשתתפי הסקר. עוד נבדק במחקר האם ואיך פרמטרים אלו הושפעו משימוש בקנאביס במקביל למטרות הנאה. כמו גם כיצד הושפעו ממשך השימוש (משתמשים חדשים; מתחת לשנה, לעומת משתמשים מנוסים; שנה ומעלה).

במחקר השתתפו 1,321 אנשים (59% נשים, 54% בגילאי 50 ומעלה) אשר מילאו את הסקר. התוצאות היו עקביות עם מחקרים תצפיתנים אחרים, בערך כ-80% דיווחו כי הם משתמשים בקנאביס כתחליף למשככי כאבים מסורתיים (53% כתחליף לאופיואידים, 22% כתחליף לבנזודיאזפינים). משתתפי הסקר דיווחו כי פחות תופעות לוואי וניהול יותר טוב של סימפטומים הינם הסיבות שגרמו להם לעשות זאת. נצפה כי האנשים שמשתמשים שימוש רפואי בלבד היו מבוגרים יותר (גילאי 52 לעומת 47; P<0.0001). כמו כן נמצאה סבירות נמוכה יותר כי הינם אנשים ששותים אלכוהול (66% לעומת 79%; P<0.001) ונמצאים סבירות גבוהה יותר שהם לוקחים כרגע אופיואידים (21% לעומת 11%, P<0.0001). זאת בהשוואה לאנשים שמשתמשים בקנאביס לצרכי הנאה והיסטוריה רפואית גם יחד. בהשוואה למשתמשים חדשים, משתמשי קנאביס מנוסים היו לרוב גברים (64% לעומת 58%; P<0.0001), אשר לא לוקחים משככי כאבים במקביל (43% לעומת 30%) ודיווחו שיפור בבריאותם (74% לעומת 67%; P=0.004) עם השימוש בקנאביס.

מאחר וכאב כרוני הינה הסיבה הנפוצה ביותר להחזקת רישיון לקנאביס רפואי, תוצאות אלה מדגישות הבדלים חשובים קלינית בין האוכלוסיות השונות של משתמשי קנאביס רפואי. מחקר נוסף נדרש על מנת להבין טוב יותר את משטרי הניהול האפקטיביים ביותר לכאב עבור משתמשי הקנאביס הרפואי.

מקור: 

Boehnke K. F. et al. (2019) The Journal of Pain. 20, 830

נושאים קשורים:  כאב כרוני,  קנאביס רפואי,  משככי כאבים,  אופיואידים,  בנזודיאזפינים,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
21.07.2022, 02:24

ככה זה כאשר קבוצת המחקר הינה קבוצה של יותר סטלנים,מאשר אנשים שבאמת חיים כרוני עצים. הם יטענו שהקנביס יעיל מהאופיואיד.
נתוני המחקר הללו מטעים,מאחר והם מדווחים מאינטרס אישי ולא עפ תחושה כנה באמת.
האופיואידים מאז ומעולם היו ונשארו חזקים בהרבה מהקנביס להפחתת כאב עצים. במקרים אחרים,המקרים היותר קלים,תרופות מדף יעשו טוב את העבודה.