סרטן המעי הגס 21.07.2019

עיתוי הטיפול הפליאטיבי בחולי סרטן המעי הגס

קבוצת אונקולוגים מאוניברסיטת מניטובה שבקנדה ניסתה לאפיין את הקשר בין עיתוי הטיפול הפליאטיבי, מוות בבית החולים ועלויות הטיפול הרפואי בחולי סרטן המעי הגס

טיפול פליאטיבי (צילום: אילוסטרציה)

טיפול פליאטיבי יכול לשפר את הטיפול הרפואי בסוף החיים ולהפחית את הוצאות הטיפול הרפואי, אך העיתוי האופטימלי ליזום טיפול פליאטיבי נותר לא ברור ולא מוסדר. קבוצת אונקולוגים מאוניברסיטת מניטובה שבקנדה ניסתה לאפיין את הקשר בין עיתוי הטיפול הפליאטיבי, מוות בבית החולים ועלויות הטיפול הרפואי.

החוקרים ערכו עבודת מחקר רטרוספקטיבית שכללה את כל החולים שאובחנו ונפטרו מסרטן המעי הגס בין השנים 2004 ו-2012 במניטובה, קנדה. החשיפה שנמדדה הייתה עיתוי הטיפול הפליאטיבי, שהוגדר כללא מעורבות, מעורבות מאוחרת (פחות מ-14 יום לפני המוות), מעורבות מוקדמת (14 עד 60 יום לפני המוות) ומעורבות מוקדמת מאוד (60+ יום לפני המוות). התוצא העיקרי הייתה תמותה בבית החולים ועלויות בריאות בסוף החיים.

סך של 1,607 חולים נכללו בעבודה זו. 315 (20%) קיבלו טיפול פליאטיבי ו-162 (10%) מתו בבית החולים. בהשוואה לאלו שלא קיבלו טיפול פליאטיבי, חולים עם מעורבות מוקדמת ומוקדמת מאוד חוו ירידה משמעותית בסיכון למוות בבית החולים (OR 0.21 CI 0.06-0.69 P = 0.01 ו-0.11, CI 0.01-0.78 P = 0.03, בהתאמה) וטיפולם היה כרוך בעלויות בריאות נמוכות באופן מובהק. לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין תמותה בבית החולים ובעלויות הטיפול הרפואי בין חולים ללא טיפול פליאטיבי לבין אלו שקיבלו טיפול פליאטיבי מאוחר.

מעורבות טיפול פליאטיבי מוקדם קשורה לירידה בסיכון למוות בבית החולים, ניצול נמוך יותר של טיפול רפואי, ועלויות נמוכות יותר בחולים עם סרטן המעי הגס. ממצאים אלה מספקים ראיות בעולם האמיתי התומכות באינטגרציה מוקדמת של טיפול פליאטיבי, אם כי התזמון האופטימלי (מוקדם לעומת מוקדם מאוד) נשאר נושא לדיון.

מקור:

Delisle, Megan E., Mellissa AR Ward, Ramzi M. Helewa, David Hochman, Jason Park, and Andrew McKay. "Timing of Palliative Care in Colorectal Cancer Patients: Does It Matter?." journal of surgical research 241 (2019): 285-293.

נושאים קשורים:  רפואה פליאטיבית,  מחלות סופניות,  CRC,  סרטן המעי הגס,  תקשורת רופא חולה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו