טיפול תרופתי 17.01.2019

האם רופאים שנוטים לרשום אנטיביוטיקה נותנים גם כמות גבוהה מתרופות אחרות?

הקשר בין מתן מרשמים לאנטיביוטיקה לבין מתן מרשמים לתרופות אחרות במסגרת הרפואה הראשונית

אנטיביוטיקה (אילוסטרציה)
אנטיביוטיקה (אילוסטרציה)

שימוש נרחב באנטיביוטיקה מהווה דאגה מרכזית מכיוון שהוא עשוי להוביל לעמידות של חיידקים. נכון להיום, לא ידוע אם רופאים שנוטים לתת יותר מרשמים לאנטיביוטיקה נוטים לתת גם יותר מרשמים לתרופות אחרות באופן כללי.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין מתן מרשמים לאנטיביוטיקה לבין מתן מרשמים לתרופות אחרות במסגרת הרפואה הראשונית.

החוקרים ביצעו מחקר חתך בין השנים 2014-2015, בו השתתפו 6,517 רופאי משפחה מאנגליה והמידע לגביהם נלקח מה-NHS-DPPD - NHS digital practice prescribing data ועוד 587 רופאי משפחה שהמידע לגביהם נלקח מה-Clinical Practice Research Datalink במטרה לבצע מחקר רפליקציה. על מנת לקבוע מה הם הגורמים המכריעים במתן מרשמים לאנטיביוטיקה, החוקרים ביצעו רגרסיה לינארית.

על פי מאגרי ה-NHS-DPPD, נמצא כי הרופאים רשמו בממוצע 576.1 מרשמים לאנטיביוטיקה לכל 1,000 מטופלים בשנה (329.9 באחוזון 5 ו-808.7 באחוזון 95). בנוסף, נמצא מתאם חזק בין תדירות מתן מרשמי אנטיביוטיקה למתן תרופות אחרות.

רופאים שנתנו מרשמים לתרופות אחרות בשיעורים גבוהים (שיעור של 27,159.8 באחוזון 95), נתנו מרשמים לאנטיביוטיקה בשיעור גבוה ב-80% בהשוואה לרופאים שנתנו מרשמים לתרופות אחרות בשיעור נמוך (שיעור של 8,815.9 באחוזון 5).

לאחר התאמות, נמצא כי רופאים מה-NHS-DPPD שרשמו כמות גבוהה של תרופות אחרות, נתנו גם 60% יותר אנטיביוטיקה בהשוואה לרופאים שנתנו מעט מרשמים לתרופות אחרות (מקביל לרישום גבוה של 276.3 מרשמי אנטיביוטיקה ל-1,000 בני אדם בשנה).

החוקרים מצאו גם כי מתן מרשמים למשככי כאבים שאינם אופיאדים ותרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים היו בעל קשר חזק למתן אנטיביוטיקה. נמצא כי הקשר בין ריבוי מתן מרשמים לתרופות היה גורם הסיכון החזק ביותר בהשוואה לגורמים אחרים כמו עוני למשל.

המסקנות של החוקרים היו כי הנטייה של רופאי המשפחה לתת מרשמים רבים לתרופות באופן כללי קשורה באופן חזק למתן מרשמים לאנטיביוטיקה. כתוצאה מכך, על מנת לשפר את המגמה של מתן מרשמים לאנטיביוטיקה, יש צורך להתמקד בהתנהלות הכללית של הרופא לגבי מתן תרופות בנוסף להתמקדות באנטיביוטיקה באופן ספציפי.

מקור: 

Li, Y. et al. (2018) British Journal of General Practice 69,678.

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנטיביוטיקה,  בנזודיאזפינים,  מרשמים לתרופות,  משככי כאבים לא אופיאדים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו