מחקרים 23.05.2017

טיפולי קרינה מניעתיים לראש אינם משפרים תוצאי סרטן ריאות מתקדם של תאים קטנים

מחקר מטעם ממשלת יפן מצא כי טיפולי קרינה לראש למניעת התפתחות גרורות אינם עדיפים על פני מעקב בלבד עבור מטופלים עם סרטן ריאות מתקדם של תאים קטנים, שהיו ללא גרורות במוח בקו הבסיס אך הגיבו לטיפול כימותרפי ראשוני

טיפולי קרינה (אילוסטרציה)

תוצאות מחקר קודם בשלב III הציעו כי טיפולי קרינה לראש כצעד מניעתי (prophylactic cranial irradiation) מפחיתים את ההיארעות של גרורות עם תסמינים במוח ומאריכים את ההישרדות הכללית, בהשוואה לאי-ביצוע טיפול מניעתי זה בקרב מטופלים עם סרטן ריאות מתקדם של תאים קטנים. עם זאת, עקב העדר סריקות מוח טרם הכניסה למחקר ושונות רחבה במשטרי הכימותרפיה ומינוני הקרינה, עלו ספקות לגבי מהימנות ממצאי המחקר. מסיבה זו בוצע מחקר שלב III זה, אשר העריך בשנית את היעילות של טיפולי קרינה מניעתיים לראש כחלק ממשטר הטיפול בסרטן ריאות מתקדם של תאים קטנים.

מוצג להלן מחקר שלב III עם תווית פתוחה והקצאה אקראית שנערך ב- 47 מרכזים ביפן. מטופלים עם סרטן ריאות מתקדם של תאים קטנים שהגיבו במידת מה לכימותרפיה כפולה על בסיס פלטינה והיו ללא גרורות במוח בסריקת MRI הוקצו אקראית, ביחס 1:1, לקבלת טיפולי קרינה מניעתיים לראש (25 גריי בעשרה מקטעים יומיים של 2.5 גריי) או למעקב בלבד. כל המטופלים עברו סריקת MRI אחת לשלושה חודשים ב- 12 החודשים הראשונים למחקר ולאחר מכן בחודשים ה- 18 וה- 24.

ההקצאה בוצעה על ידי מחשב ורובדה לפי גיל, מרכז רפואי, סטטוס תפקודי לפי קבוצת הקואופרטיב האונקולוגי המזרחי (Eastern Cooperative Oncology Group- ECOG) ותגובה לטיפול הכימותרפי הראשון. התוצא העיקרי שנבדק בניתוח של אוכלוסייה עם כוונה לטפל (intent-to-treat population) היה ההישרדות הכללית.

בין אפריל 2009 ליולי 2013 גויסו 224 מטופלים והוקצו אקראית לטיפולי קרינה מניעתיים (n=113) או למעקב (n=111). בניתוח הביניים המתוכנן שבוצע ביוני 2013 וכלל את 163 המטופלים הראשונים, ההסתברות הבייסיאנית הצפויה לעליונות של טיפולי קרינה מניעתיים על פני מעקב בלבד היתה 0.011%. עקב תוצאה זו הסתיים המחקר מוקדם מהמתוכנן מסיבה של חוסר תועלת (futility).

בניתוח הסופי נמצא כי חציון ההישרדות הכללית עמד על 11.6 חודשים (95% רווח בר סמך: 9.5-13.3) בקבוצת טיפולי הקרינה המניעתיים ו- 13.7 חודשים (10.2-16.4) בקבוצת המעקב (יחס סיכון [hazard ratio - HR]:י1.27, 95% רווח בר סמך: 0.96-1.68, p=0.094).

תופעות הלוואי השכיחות ביותר בדרגות 3 ומעלה בשלושת חודשי המחקר הראשונים היו אנורקסיה (6/106 [6%] בקבוצת טיפולי הקרינה המניעתיים, לעומת 2/111 [2%] בקבוצת המעקב), הרגשה כללית רעה (malaise;י3/106 [3%] לעומת 1/111 [<1%]) וחולשה בשרירי הרגליים (1/106 [<1%] לעומת 6/111 [5%]). לא דווח כלל על מקרי מוות הקשורים להקצאה המחקרית.

מחקר יפני זה חשף כי טיפולי קרינה מניעתיים אינם מאריכים הישרדות מטופלים עם סרטן ריאות מתקדם של תאים קטנים ללא גרורות במוח אשר השיגו תגובה כלשהי לטיפול הכימותרפי הראשוני, בהשוואה למעקב בלבד. מחקר זה נערך בחסות משרד הבריאות, העבודה והרווחה של ממשלת יפן.

מקור:

Prophylactic cranial irradiation versus observation in patients with extensive-disease small-cell lung cancer: a multicentre, randomised, open-label, phase 3 trial
editorial: Time to reconsider prophylactic cranial irradiation in extensive-stage small-cell lung cancer?

נושאים קשורים:  מחקרים,  טיפול קרינה מניעתי,  סרטן ריאות מתקדם,  סרטן ריאות של תאים קטנים,  הישרדות כללית,  כימותרפיה על בסיס פלטינה,  קרינה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו